17 jan 2008

Evaluatie Atlantische oversteek Las Palmas- Gran Canaria (26-12-07) naar Zuidpunt Martinique 14 gr 22,5 N en 60 gr 45,0 W (14-01-08)

Gevolgde Route
We hebben aan de hand van de RCC Atlantic Crossing Guide, de Pilot charts and regional weather conditions for the North Atlantic and Caribbean (James Clarke) en de grib files voor de eerste week gekozen voor een route tussen de Middelroute en de Zuidelijke route in.
D.w.z. na de passage van de wateren tussen Gran Canaria en Tenerife een Zuidwestelijke route, ca 700 Nm (tot oudejaarsdag), tot 22 gr Noord en 25 gr West, dit is ongeveer 350 Nm Noord van de Kaap Verdische eilanden.
Vervolgens met de normaal in januari overheersende trade winds en de North Equatorial Current (ca 0,5 kn.) West naar Martinique.Totale afstand tot Zuidpunt Martinique (St. Lucia Channel) 2760 Nm. op GPS log, ca 60 Nm langer dan theoretische afstand, doordat we regelmatig voor de wind aan het afkruisen waren daar we met een ruime wind beter en rustiger (minder rollen) liepen.

Weer en voortgang
De eerste 10 etmalen ( 26 dec. tot 5 jan.) precies 1500 Nm afgelegd bij een overheersende wind van 5 a 6 Bft uit richtingen tussen NE en SE. De motor is op dit gedeelte niet gebruikt. Op 3 jan. 'middags 7 Bft, een grootste snelheid op het log (SOG) van 11,3 kn. geklokt, van de golven af surfend. Grootste etmaal gemiddelde van 180 Nm werd tevens van 2 op 3 jan geklokt. We zeilden grotendeels alleen op genua met flinke golven. Barometer was vanaf Las Palmas geleidelijk teruggelopen van ca 1026 naar ca 1020 Mbar. De zeewater temperatuur liep in deze periode op van 21 gr C tot 26 gr C
De nacht van 3 op 4 jan.( 150 Nm voor "Halfway point) in hevig en complex onweer gebied gedurende gehele nacht terecht gekomen. We hebben (achteraf onterecht) een grillige koers gevolgd met de gedachte de hevigste buien te kunnen omzeilen. Dit bleek een illusie: we kregen ze later in de nacht vol over ons heen met striemende regen horizontaal over dek met ca 40 of 45 kn. wind en veel bliksem en donderslagen zeer dichtbij. Gelukkig geen schade. Veel vlakte- en bolbliksem maar vrijwel geen lijnbliksem die we in Nederland vaker zien als bliksemontlading tussen onweerswolk en aardoppervlak.
Hierna was het weer omgeslagen: van 4 jan tot de nacht van 10/11 jan (met wederom hevig onweer) hadden we te maken met zwakke winden 2 a 3 Bft en Barometer standen tussen de 1012 en 1016, aanzienlijk warmer overdag (32 gr C) en af en toe 'nachts bliksem aan de horizon. Dat de wind zo zou afnemen werd uit de grib files, welke we om de 4 dagen opvroegen, tijdig voorspeld.

Van 5 tot 11 januari 6 etmalen slechts krap 800 Nm afgelegd waarvan een groot deel motorzeilend, waarbij bleek dat het brandstofverbruik relatief laag was ( ca 3 l/uur). Totaal heeft de motor voor 5 etmalen draaiuren gemaakt, vrijwel geheel in deze periode. We hebben geen spinnaker en voor de halfwinder was de wind teveel van achter of te zwak, zodat deze in de golven alleen maar stond te klapperen.
Vanaf nacht van 11op 12 januari tot aankomst op maandagmiddag 14 januari weer winden tussen ESE en ENE van 3 a 4 en soms 5 Bft. Overdag met uitgeboomde genua en grootzeil op bulletalie voor de wind gevaren en 's nachts iets meer ruime wind afgekruist. Ca 500 Nm in 2 1/2 a 3 etmalen.

Twee andere Nederlandse zeiljachten zijn 3 etmalen voor ons uit Las Palmas vertrokken naar de Kaap Verdische eilanden en op 3 januari vandaar vertrokken naar Barbados en volgden dus de zuidelijke route ca 500 Nm achter ons. Zij hadden in de periode dat wij zwakke winden hadden voortdurend een constante windkracht van ca 5 Bft.

Uitrusting
Zeer tevreden zijn wij over het uitstekend functioneren van:
De boot zelf (Contest 50 CS, bouwjaar 2004), de stuurautomaat ook in golven, de generator (Fischer Panda) , de watermaker (Schenker), de Iridium satelliet telefoon met het daarbij gekozen mailasail email programma, de Furuno radar/ plotter met C-map NT navigatie programma en de Furuno Navtex NX-300 voor ontvangst van weer- en scheepvaartberichten.
De SSB (Icom) functioneerde goed voor radiotelefonie, echter emailen gaf zoveel zwerfstromen (w.o.activeren van het MOB alarm), ondanks het aanbrengen van vele ferrietblokjes rondom de kabels, dat we besloten alleen nog te emailen via de Iridium.
De Star Tracking welke automatisch dagelijks onze positie aan het thuisfront moest doorgeven, deed dat soms zeer frequent en soms een week in het geheel niet.
Achteraf hadden we de start accu's (4 jaar oud) voor de oversteek moeten vervangen, want ze bleken een aantal keren de oorzaak van startproblemen met de motor, wellicht mede veroorzaakt door hogere temperaturen.

2 opmerkingen:

renko en conny zei

Hallo Hans en Emmy,
Met belangstelling (en ook bewondering) volgen we jullie op jullie overtocht over de Atlantic. Wat een fantastische avonturen. We blijven jullie verslagen lezen en zien alweer uit naar het vervolg van de reis. Succes, goede wind en behouden vaart!
renko en conny

Marnix in Kenia zei

helloooo,

i see you are having a lot of fun.your site is great though i cant read dutch yet..goede reis as you continue at panama.so all the best.

Florence