5 jan 2009

Panama.

Zondag 28 december vliegen we weer terug naar Panama, met een rechtstreekse vlucht vanuit Amsterdam. Victor, de chauffeur van de haven haalt ons op en brengt ons naar Shelter Bay Marina. Om negen uur ’s avonds zijn we weer aan boord. De Drammer ligt er goed bij en de vochtvreters hebben hun werk gedaan. Wel wat schimmel in de kasten die we niet open gezet hadden. Goede les voor volgende keer, zoveel mogelijk alle kasten en luiken open zetten. De volgende morgen ga ik met het busje van de haven naar Colon om boodschappen te doen. Vorige keer hebben we de generator uit de boot laten halen, omdat we nog steeds problemen hadden en hem niet meer vertrouwde. We hebben een nieuwe op laten sturen vanuit Duitsland. We zijn zo slim geweest om gelijk een custom brooker in te schakelen, en dankzij hem en het feit dat we de “ Drammer”  in transit opgegeven hebben komt hij maandag avond inderdaad in de haven aan. De volgende morgen komt Cristobal Marine aan boord om de generator aan te sluiten. Mede dankzij het feit dat Hans veel foto’s gemaakt heeft van de aansluitingen van de oude generator draait de generator ’s middags weer. Wat een feest ! We hadden eerst nog het plan om naar de San Blas eilanden te gaan, maar we zijn erg moe, moeten weer uit- en inklaren en daarna weer uitklaren en inklaren, bovendien moeten we  twee nachten doorvaren en hebben eigenlijk maar  5 dagen. We besluiten maar even pas op de plaats te maken en de boot goed in orde te maken en de transit door het kanaal voor te bereiden. Maandag is de boot al gemeten en we zijn 50,52 feet, mede door het anker dat we mee moesten meten. Meer dan 50 ft scheelt ons 250 dollar, maar ja je doet er toch niets aan.  Wel hebben we de datum doorgekregen en die is 7 januari door de Gatun Locks aan het eind van de dag (voor Nederland is dat midden in de nacht). We overnachten dan vlak na de sluis waar de advisor van boord gaat en de volgende ochtend weer aan boord komt om ons verder te helpen, wat de twee linehandlers doen weten we nog niet, waarschijnlijk slapen ze aan dek. Op 8 januari zullen we waarschijnlijk tussen twee of drie uur ( voor Nederland 20.00 of 21.00) door de Miraflores Locks gaan. Als je het leuk vindt kun je ons volgen via de webcam op www.pancanal.com / multimedia/ live cameras/ Gatun Locks/Miraflores locks. De rest van de week doen we boodschappen, gaan nog een keer naar Panama City met een chauffeur om spullen voor de boot te kopen en nog meer jerricans. Ook wij gaan zo langzamerhand meer reserve brandstof mee nemen, vooral voor de oversteek straks naar Tahiti. Dinsdag 6 januari komen Cathelijne en Victor aan boord om mee te kunnen door het kanaal en mee naar de Galapagos te varen. We verheugen ons er erg op dat ze weer aan boord komen en dit toch wel speciale stuk mee kunnen maken.  We hebben als agent Tina (ook de custombrooker via haar) en zijn zeer tevreden, ze heeft veel voor ons geregeld.

Iedereen een gezond en sportief 2009.