24 nov. 2013

Southampton naar Scheveningen (slot).






Vrijdag 17 mei vliegen we naar Southampton om de Drammer op te halen en als het kan naar Nederland te varen. Als we contact opnemen met het Sevenstar kantoor krijgen we te horen dat de Sampogracht voorlopig nog niet aan zal komen. Door slecht weer heeft de kapitein besloten een paar dagen heel langzaam te varen en met de kop zoveel mogelijk in de golven te blijven. We hebben de laatste update gemist door communicatie fouten bij Sevenstar. We hebben een goed gesprek op het kantoor en ze doen alles om ons te helpen ook vergoeden ze onze extra tickets. Ze beloven ons dat als het schip er is we zo snel mogelijk het water in zullen gaan. We gaan zaterdag naar het eiland Cowes, wat altijd leuk is om te bezoeken en de zondag gebruiken we om te shoppen in een grote mall, en regelen een ligplaats in de jachthaven vlakbij het kantoor. Maandag zien we de Sampogracht binnenvaren en afmeren aan een kade vlakbij. We zien de mast van de Drammer voorbij schuiven en zijn blij weer een deel van de boot te zien. De volgende morgen gaan we vroeg aan boord van de Sampogracht en zien dat alles er nog goed bij staat. Zoals beloofd gaan we snel te water en we hebben net tijd genoeg om naar de jachthaven te varen, het dek schoon te maken en de genua er vast op te zetten. Iemand van het kantoor belooft steeds tijdens zijn lunchpauze even te gaan kijken en stuurt zowaar tussendoor nog foto's.
Vrijdag 31 mei vliegen we 's avonds met Aad Veenman naar Southampton om de Drammer dan definitief op te halen. We zijn laat aan boord, maar zien dat de Drammer er nog goed bij ligt. Hans is 's morgens om 6.00 uur al boodschappen gaan doen en Aad en ik maken de boot verder in orde. Om 7.30 zijn we los en varen we alleen op fok de rivier af. Als we buiten komen kunnen we het grootzeil erbij zetten en deze zeilvoering hoeven we niet meer te wijzigen tot Scheveningen.
Om 18.00 uur ronden we Beachy Head en gaan we wachtlopen, heerlijk als je met drie mensen bent, je kunt langer rust nemen. We zijn er alledrie ook wel aan toe want het is berekoud aan het worden. De kou is iets wat we lang niet gehad hebben aan boord en dat is wel afzien.


Uiteindelijk halen we al het warms aan kleding dat er is uit de kasten, mutsen sjaals en zelfs lange onderbroeken. Twee juni om 03.00 zijn we bij Dover en de mannen zijn samen druk in de weer met de passage van de shipping lane. Om 7.00 's morgens neem ik de wacht over van Aad, die heel blij is nu naar binnen te kunnen om op te warmen en wat te slapen. Het is rustig weer en we hebben verder een goede tocht, om 9.30 uur zijn we bij de Belgische grens en het is gek dat de Drammer nu zo dicht bij huis komt. Om 14.15 zijn we west van de Oosterschelde  en hebben we het hele grote windmolenpark van BelgiĆ« achter ons. Het wordt weer behoorlijk koud en we hebben zoveel mogelijk lagen kleding aan als we maar hebben.  Om 21.45 uur meren we af in de haven van Scheveningen, waar Betsy ons staat op te wachten met een grote bos bloemen en een heerlijke fles bubbels.
We zijn thuis en kijken zeer voldaan teug op een prachtige tocht rond de wereld, de Drammer heeft ons weer veilig teruggebracht in de haven van Scheveningen.

Geen opmerkingen: