20 jul 2007

onderweg naar La Coruna.


Als ik 's morgens wakker wordt verteld Hans dat er weer behoorlijk onweer geweest is. Niets van gemerkt heb geslapen als een roos. Ik neem de wacht over en de Drammer loopt prachtig door de Golf van Biskaje. Om 8.00 uur word ik verrast door een hele grote groep dolfijnen. Een van hen blijft met zijn buik heerlijk tegen de boot liggen. Andere springen uit het water dat het een lieve lust is. In mijn enthousiasme maak ik Hans wakker. Hij komt zijn kooi uit, geeft mij de camera en vraagt me foto's te maken. Gaat daarna zijn kooi weer in om vervolgens niet meer te kunnen slapen. Stom van mij maar zo leer je weer. In de middag willen we de motor starten. We zijn nog enkele mijlen verwijderd van half-way. De motor heeft er geen zin in en weigert voor de eerste keer. We bellen met de Iridium telefoon naar van Wansum in Buitenkaag. Deze adviseren ons om de motor te starten door kortsluiting te maken met een schroevendraaier. We hebben geen keus en proberen het verschillende keren. We liggen met zijn tweeën op onze buik bij de motorruimte en proberen de geplande kortsluiting te maken. Na nog wat heen en weer gebeld lukt het ons eindelijk. De motor loopt weer. De meters werken niet en op gehoor stellen we het toerental in. We moeten de motor nu bij houden, omdat we niet zonder kunnen om op tijd voor het slechte weer uit de Golf te zijn. Hans gaat slapen en ik vaar verder op de motor. Als Hans het om 22.00 uur van mij zou overnemen komt hij erachter dat de accu's niet bijgeladen worden. Een probleem komt nooit alleen. We besluiten om alles wat stroom gebruikt uit te doen. We laten de twee Furuno's en de stuurautomaat aan. Van slapen komt voor mij niet veel meer. We hebben geen navigatieverlichting aan en we moeten beiden uitkijk houden. We zijn niet zo goed in spookzeilen. Gelukkig is het helder weer met een hele mooie sterrenlucht. Op een gegeven moment lijkt het wel\of de melkweg ons de weg naar La Coruna wijst. Bij dageraad ga ik misselijk van moeheid mijn bed in en slaap 5 uur achter elkaar. Als ik wakker word is de 17.00 uur meren we af in de haven van la Coruna kust al zichtbaar maar de afstand is nog groot. De rotsen zijn daar 1 kilometer hoog, dus je ziet ze al snel. 's Middags om 17.00 uur met 's Avonds nog een monteur aan boord die alles in een half uur oplosten we af in La Coruna. Nu nog de motor uit zien te krijgen. We besluiten de toevoer van de brandstof af te sluiten om hem op die manier uit te krijgen. Na wat gas geven lukt dat uiteindelijk. 's Avonds komt er via de havenmeester nog een monteur aan boord, die het probleem in een half uur oplost. Eindelijk naar bed.

Geen opmerkingen: