29 jul 2007

Naar de Algarve.


Om 10.00 uur zijn wij klaar om te vertrekken richting Portimäo, waar als het goed is iemand zit die ons kan helpen met het motorprobleem. Het is na ons vertrek uit Scheveningen ons zevende traject en tot nu te zijn we goed opgeschoten. We krijgen de mooiste zeildag tot nu toe. De noord laat zich van de goede kant zien en we kunnen bijna de hele dag zeilen. Wel houden we nog een rif in het grootzeil om niet al teveel zeil te hebben als de wind erg gaat toenemen. Om het grootzeil te reven of te zetten moeten we namenlijk gebruik maken van de motor om de boot goed recht in de wind te houden. Tijdens het borreluurtje, zonder alcohol, spelen we een spelletje Triviant. 's Avonds nemen Cathelijne en ik de wacht over. Hans en Victor denken een paar uur te gaan slapen. Na ongeveer een uur hoor ik gespetter naast de boot, we lopen een behoorlijke snelheid dus dat was niet echt raar. Als ik nog eens goed kijk, zie ik ineens een grote vin boven water verschijnen. Ja hoor, we komen terecht in een hele grote groep dolfijnen. Dit zijn de grote dolfijnen en ze komen duidelijk even bij ons buurten. Op ons gejuich en gejoel komt Hans al snel naar buiten. Ook Victor hebben we gewaarschuwd. Het is ongelooflijk wat we allemaal te zien krijgen. We zitten voor op de punt als hoge uitzondering en zagen zes of zeven dolfijnen spelen met onze boeggolf. Ik word zelfs nat van hun gespuit om adem te halen. We genieten ongeveer tien minuten heel intens van dit schouwspel. Het is toch altijd weer prachtig om zulke dieren in de natuur te zien. Ik verbaas me over hun lengte. Sommige zijn volgens mij meer dan drie meter lang. Alsof er een teken ergens vandaan gegeven wordt verdwijnen ze weer even plotseling als ze kwamen. We hebben genoten en allemaal zijn we er vol van. Om 23.00 uur valt de wind weg en starten probleemloos de motor.

Geen opmerkingen: